Blokada dostawowa (sterydowa) - co warto wiedzieć?

Nasz zespół doświadczonych lekarzy i fizjoterapeutów pracuje dla Twojego zdrowia i pełnej sprawności. Nie czekaj! Nasza klinika to miejsce, gdzie Twoje potrzeby są priorytetem. Dołącz do zadowolonych pacjentów i ciesz się pełnym zdrowiem z nami!

Blokada sterydowa jest zabiegiem, który wyklonuje się w warunkach ambulatoryjnych. Polega na miejscowym podaniu leku o właściwościach przeciwzapalnych i przeciwbólowych. Blokady wykonuje się tylko w przypadku bólu, który nie ustępuje pomimo zastosowania innych metod leczenia zachowawczego. Miejscami ostrzyknięcia mogą być: staw, kaletka, pochewka ścięgna, okolica nerwu lub tkanka podskórna. Warto zaznaczyć, że blokada ortopedyczna nie leczy przyczyny schorzenia, a może jedynie hamować stan zapalny i niwelować ból będący objawem danej choroby.

Blokada sterydowa może mieć ponadto charakter diagnostyczny – ułatwia podjęcie decyzji co do wykonania zabiegu operacyjnego. Jeśli podanie sterydu w dane miejsce znosi ból, a leczenie tej zmiany może być wyłącznie operacyjne, pozwala to na uniknięcie innego leczenia, które na dłuższą metę pozostawałoby i tak nieskuteczne.

Umów wizytę do ortopedów wykonujących blokady dostawowe w naszych klinikach.

Zastrzyk ze sterydu wykazuje silne działanie przeciwzapalne i przeciwbólowe, stąd stosowany jest głównie w przypadku obecności przetrwałego stanu zapalnego w obrębie narządu ruchu. Na rynku dostępnych jest wiele preparatów przeznaczonych do ostrzykiwań, takich jak np. Diprophos, Depomedrol, Dipromed, Bupivacainum. Środki te stanowią najczęściej mieszaninę sterydu oraz środka znieczulającego miejsce ostrzyknięcia.

Zastrzyki ze środkiem sterydowym stosuje się w leczeniu obrzękniętych lub bolesnych stawów, na przykład po urazie lub w przypadku zapalenia stawów. Najczęściej ostrzykiwane stawy to bark, łokieć, kolano, dłoń, nadgarstek lub biodro. Zastrzyki sterydowe są również stosowane w leczeniu zapalenia kaletek (struktur produkujących i gromadzących płyn). W niektórych przypadkach blokady dostawowe stosuje się w leczeniu uporczywego bólu mięśni, gdy inne postępowanie zachowawcze nie jest wystarczające.

Blokadę sterydową zaleca się w przypadku leczenia objawowego:

• osób z silnym ostrym bólem pochodzenia zapalnego,
  • osób chorujących na przewlekłe choroby zapalne, np. reumatoidalne zapalenie stawów,
  • osób oczekujących na zabieg operacyjny,
  • osób, które nie mogą przyjmować leków przeciwzapalnych drogą doustną.

Jak przebiega zabieg podania blokady?

Po dezynfekcji skóry miejsca ostrzyknięcia lekarz przygotowuje lek, pobierając go do strzykawki. Następnie bardzo precyzyjnie wprowadza cienką igłę do miejsca objętego stanem zapalnym. Pacjent może poczuć minimalne ukłucie, a następnie lekkie rozpierania związane z wprowadzeniem leku do tkanki. Dyskomfort bardzo szybko przemija w związku z działaniem leku znieczulającego zawartego we wstrzykiwanej mieszaninie. Następnie igła jest usuwana, a miejsce ostrzyknięcia jest zabezpieczone gazikiem. Po iniekcji należy unikać nadmiernych ruchów i przeciążania okolicy poddanej zabiegowi.

Właściwe przeciwzapalne i przeciwbólowe działanie sterydu rozpoczyna się w 2 – 3 dniu po zabiegu. Gdy po kilku godzinach od iniekcji środek znieczulający przestaje działać, dolegliwości bólowe mogą być dalej odczuwane i jest zjawisko normalne. Dopiero w 2-3 dniu powinna być zaobserwowana ulga w odczuwanym bólu. Stopień złagodzenia dolegliwości bólowych jest różny – u niektórych pacjentów ból znika całkowicie, u innych nasilenie bólu zmniejsza się. Efekt przeciwbólowy Diprophosu utrzymuje się przez około 4 tygodnie, choć zdarza się, że możliwe jest funkcjonowanie bez bólu przez dłuższy okres czasu (nawet do kilku miesięcy).

Jak często można powtarzać zastrzyki sterydowe?

Częstość wykonywania blokad zależy od miejsca oraz schorzenia – o konieczności ewentualnego powtórzenia ostrzyknięcia decyduje lekarz.

Ile najwięcej zastrzyków sterydowych można przyjąć?

Ogólnie zaleca się, aby w to samo miejsce nie wykonywać więcej niż 3-5 iniekcji steroidów w ciągu roku.

Przeciwwskazania do podania blokady sterydowej do stawu:

Zastrzyki sterydowe mogą być nieodpowiednie dla niektórych osób. Należy poinformować lekarza ortopedę przed podaniem blokady, jeżeli:

• kiedykolwiek wystąpiła reakcja alergiczna na jakikolwiek lek sterydowy,
  • kiedykolwiek pacjent miał depresję lub chorobą afektywną dwubiegunową
  • pacjent cierpi na ostrą infekcję,
  • pacjentka próbuje zajść w ciążę lub jest już w ciąży lub karmi piersią,
  • pacjent miał w ostatnim czasie kontakt z osobą chorą na ospę wietrzną, półpasiec lub
  • odrę,
  • pacjent niedawno przechodził jakieś szczepienia lub ma zamiar do nich przystąpić

Skutki uboczne

Dzięki odpowiedniej kwalifikacji pacjenta oraz staranności przy wykonywaniu zabiegu skutki uboczne podania blokady zdarzają się bardzo rzadko. Możliwe skutki uboczne blokady to:

• miejscowa martwica skóry w miejscu podania,
  • infekcja w miejscu podania,
  • osłabienie wytrzymałości mechanicznej tkanek (np. ścięgien),
  • wzrost poziomu glukozy we krwi oraz ciśnienia tętniczego (w przypadku dostania się
  • minimalnej ilości sterydu do krwiobiegu).

Umów wizytę do specjalistów wykonujących blokady dostawowe w naszych
klinikach.