Protezoplastyka stawu barkowego

Operacyjne leczenie zmian zwyrodnieniowych stawu barkowego

W ciągu ostatnich 20 lat endoprotezoplastyka stawu ramiennego stała się standardem w leczeniu zmian zwyrodnieniowych barku. Pacjenci kwalifikowani do operacji endoprotezoplastyki stawu ramiennego przechodzą szczegółowe badania przy użyciu tomografii komputerowej z rekonstrukcją 3D. Ich celem jest ocena stopnia i typu deformacji kostnych. Wyniki analizowane są w specjalistycznym programie komputerowym, który umożliwia dopasowanie wszczepionych części endoprotezy do anatomii pacjenta. Dzięki temu pacjenci mają pewność dokładnego dopasowania endoprotezy do ich budowy, a tym samym zmniejszania ryzyka wcześniejszego obluzowania oraz innych powikłań.
NASZE USŁUGI

Protezoplastyka stawu barkowego

INFORMACJA O ZABIEGU:

Wskazania do Protezoplastyki stawu barkowego

● zaawansowana choroba zwyrodnieniowa stawu ramiennego nieodpowiadająca na leczenie zachowawcze,
● zmiany zwyrodnieniowe stawu ramiennego związane z chorobami zapalnymi (np. RZS),
● złożone złamania końca bliższego kości ramiennej,
● nienaprawialne uszkodzenia ścięgien stożka rotatorów,
● jałowa martwica głowy kości ramiennej.

postępowanie przed zabiegiem

Konieczna jest konsultacja z jednym z naszych lekarzy, który zbierze ogólny wywiad, oceni stan ogólny kliniczny pacjenta, wykona USG oraz zleci odpowiednie niezbędne badania - zwykle jest to rezonans magnetyczny pozwalający zaplanować szczegółowo operację i dobrać odpowiednią metodę zabiegu. Na 10 dni przed przyjęciem do Szpitala pacjent wykonuje badania laboratoryjne z krwi obwodowej (morfologia krwi obwodowej, APTT i INR, sód, potas) i badanie ogólne moczu. Należy pamiętać o aktualnych szczepieniach przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu B, gdyż istnieje niewielkie ryzyko transmisji wirusa podczas zabiegu operacyjnego.

Na czym polega protezoplastyka stawu barkowego?

Zabieg endoprotezoplastyki stawu ramiennego wykonywany jest w znieczuleniu ogólnym. W zależności od przyczyny powodującej konieczność wymiany elementów stawu oraz rozległości zmian zwyrodnieniowych wyróżniamy 3 główne rodzaje protez.

Protezoplastyka anatomiczna

Znajduje zastosowanie, gdy zmiany zwyrodnieniowe dotyczą zarówno głowy kości ramiennej jak i panewki stawowej. Warunkiem koniecznym przy implantacji protezy anatomicznej są nieuszkodzone ścięgna stożka rotatorów.

Protezoplastyka odwrócona

Znajduje zastosowanie, gdy oprócz zmian zwyrodnieniowych u pacjenta występuje masywne uszkodzenie stożka rotatorów lub w przypadku wieloodłamowych złamań głowy kości ramiennej. Technika operacyjna polega na przeniesieniu główki stawowej w miejsce panewki w postaci tzw. glenosfery oraz implantacji trzpienia z panewką w trzon kości ramiennej. Takie położenie elementów protezy pozwala przejąć funkcje uszkodzonego stożka rotatorów przez mięsień naramienny.

Protezoplastyka połowicza

Polega na wymianie jedynie komponentu głowy kości ramiennej, gdy zmiany zwyrodnieniowe są ograniczone i nie dotyczą panewki stawu.
60 - 120 minut
3 - 6 miesięcy

od 24 000 PLN

postępowanie po zabiegu

Operowany bark jest unieruchomiony w specjalnej ortezie, do czasu jego wygojenia (od 1 do 3 tygodni). Dzięki zastosowaniu znieczulenia okolicy splotu ramiennego pod kontrolą USG, którzy wykonują lekarze anestezjolodzy, możliwe jest jak najszybsze usprawnianie pacjenta przy asyście fizjoterapeuty Ortho Sport Clinic już w pierwszych godzinach po zabiegu operacyjnym. Rehabilitacja jest dobierana indywidualnie dla każdego pacjenta przez fizjoterapeutę zgodnie z zaleceniami lekarza operującego.

Lekarze przeprowadzający Protezoplastyke stawu barkowego

Nasi pacjenci skorzystali również...

Zalecamy także wybór zabiegów takich jak: