Zabieg iniekcji osocza bogatopłytkowego (PRP)

Nasz zespół doświadczonych lekarzy i fizjoterapeutów pracuje dla Twojego zdrowia i pełnej sprawności. Nie czekaj! Nasza klinika to miejsce, gdzie Twoje potrzeby są priorytetem. Dołącz do zadowolonych pacjentów i ciesz się pełnym zdrowiem z nami!

Co to jest osocze bogatopłytkowe?

Osocze bogatopłytkowe wykorzystuje się w ortopedii i medycynie sportowej, zwłaszcza w leczeniu chorych na przewlekłe zespoły bólowe związane z przeciążeniem i zmian stawu kolanowego.

PRP zawiera dużo czynników wzrostu i białka odpowiedzialne za regenerację – przyspiesza usuwanie komórek martwych lub uszkodzonych i poprawia ukrwienie (sprzyja tworzeniu nowych naczyń krwionośnych). Tkanki układu mięśniowo-szkieletowego zwykle goją się bardzo długo, ponieważ są słabo ukrwione. Dlatego właśnie, szczególnie sportowcom zaleca się tę metodę – pozwala im to szybciej wrócić do aktywności sportowej.

Iniekcja PRP – podanie osocza bogatopłytkowego

Zabieg iniekcji osocza bogatopłytkowego nie jest skomplikowany i nie wymaga specjalnego przygotowania. Jego najważniejsze etapy, to:

• pobranie niewielkiej ilości krwi – w typowej procedurze, ze zgięcia łokcia,
  • odwirowanie pobranej próbki w laboratorium w celu zwiększenia stężenia płytek krwi,
  • po odwirowaniu preparatu płytki krwi zostają dodatkowo pobudzone do działania (zaktywizowane za pomocą – na przykład trombiny),
  • wstrzyknięcie (iniekcja) uzyskanego osocza PRP (dla większej precyzji i kontroli często odbywa się pod kontrolą USG).

Iniekcja PRP może wiązać się z niewielkimi dolegliwościami bólowymi w miejscu podania preparatu, które szybko ustępują i nie przeszkadzają w codziennym funkcjonowaniu. Pacjentom zaleca się kilkudniowy odpoczynek po wykonaniu zabiegu.

Jakie są wskazania do użycia osocza bogatopłytkowego? Jakie są efekty terapii?

Najbardziej powszechnym wskazaniem do podania osocza bogatopłytkowego są przewlekłe urazy ścięgien i więzadeł, m.in. łokieć tenisisty, zapalenie ścięgna Achillesa, kolano skoczka, ostrogi piętowe.

Ponadto osocze bogatopłytkowe może być stosowane w:

• chorobie zwyrodnieniowej stawów: kolanowego, biodrowego, barkowego i kręgosłupa,
  • przewlekłym zapalenie rozcięgna podeszwowego,
  • zapaleniu pochewek ścięgnistych,
  • urazach więzadła krzyżowego przedniego,
  • innych urazach więzadłowych,
  • skręceniu stawu skokowego,
  • urazach kręgosłupa,
  • zerwaniu stożka rotatorów,
  • niestabilności miednicy.

Leczenie osoczem bogatopłytkowym (PRP) – możliwości dla sportowców

Jak wspomnieliśmy, iniekcja osocza PRP pozwala wykorzystać naturalne składniki krwi pacjenta, aby przyspieszyć regenerację uszkodzonych tkanek. Z tego powodu osocze bogatopłytkowe znalazło szerokie zastosowanie w ortopedii.

Terapia osoczem bogatopłytkowym w medycynie sportowej może dotyczyć tkanek miękkich (zgodnie z powyższymi przykładami), jak i układu kostnego. Schorzenia ortopedyczne możliwe do poddania terapii PRP to między innymi:

• uszkodzenia mięśni (np. w wyniku kontuzji),
  • nieprawidłowy przebieg zrostu kości (np. po urazach),
  • zapalenia ścięgien (tendinopatia) lub zmiany przeciążeniowo- zwyrodnieniowe (entezopatia),
  • schorzenia stawów, takie jak artozy (choroby zwyrodnieniowe) lub inne, powstałe na przykład w wyniku kontuzji.

Dzięki temu, że pacjentowi podaje się jego własne osocze, eliminuje się ryzyko infekcji, zakażeń, lub negatywnej odpowiedzi immunologicznej.